آموزش بدمینتون دوبل

چاپ

 

مراحل آموزش بدمینتون دونفره

  بدمینتون دوبل (دونفره) بسیار شبیه به بازی بدمینتون انفرادی است، با این حال تفاوت های جزئی وجود دارد. با دانستن قوانین سرویس و نحوه اجرای ضربه ها می توانید از بازی بدمینتون دونفره لذب ببرید. همچنین در این آموزش، با ترکیب‌ ضربه های مختلف و استراتژی‌های مورد استفاده برای برنده شدن در رالی‌ها آشنا خواهید شد.

 
بخش 1

آموزش قوانین سرویس در بازی بدمینتون دوبل

  1. آموزش بدمینتون دوبل
    1
    آموزش اجرای سرویس در بازی بدمینتون دوبل
    مطابق تصویر بالا، در هر سمت تور، دو قسمت برای اجرای سرویس بدمینتون وجود دارد (Service Court 1 و Service Court 2) که توسط یک خط مرکزی از هم جدا شده اند. سرویس باید بصورت مورب یعنی از سمت راست به چپ و یا از چپ به راست اجرا شود. به عنوان مثال، اگر در سمت چپ زمین ایستاده اید، از دیدگاه شما، باید توپ را به سمت راست زمین (یا زمین چپ حریف) ارسال کنید.
     
  2. آموزش بدمینتون دوبل
    2
    هنگام اجرای سرویس نباید پای تان از روی زمین بلند شود
    هنگام سرویس زدن باید قسمتی از هر دو پا با زمین تماس داشته باشد. به عبارت دیگر، یک پا نمی تواند لمس شود در حالی که پای دیگر بلند شود. می توانید با ایستادن روی نوک انگشتان خود در حین سرویس، هر دو پا را در تماس با زمین نگه دارید.همچنین، نمی توانید یک پا را در امتداد زمین بکشید.
     
  3. آموزش بدمینتون دوبل
    3
    هنگام سرویس زدن نباید پاها خط Short را لمس کند
    خط Short همان خط به موازات تور است که هنگام سرویس زدن پیشنهاد می شود به آن نزدیک شده و سپس سرویس را اجرا کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر پاها به نحوی آنرا لمس کند، خطاست. با این حال، می توانید به جلو یا به پهلو خم شوید تا راکت شما خارج از خطوط زمین باشد.
    • دریافت کننده سرویس هم نباید خطوط را لمس کند.
     
  4. آموزش بدمینتون دوبل
    4
    هنگام سرویس، شاتل باید زیر کمر قرار داشته باشد
    هنگام سرویس زدن، شاتل باید همیشه زیر کمر شما باشد. کمر شما به عنوان پایین ترین قسمت قفسه سینه شما تعریف می شود.
    • پایین ترین دنده خود را احساس کنید. شاتل هنگام تماس با راکت باید زیر این نقطه باشد.
     
  5. آموزش بدمینتون دوبل
    5
    برای اجرای سرویس بیشتر از پنج ثانیه وقت نگذارید.
    مدت زمانی که برای زدن سرویس فرصت دارید تا آماده و آنرا اجرا کنید، تنها 5 ثانیه است. اگر بیش از 5 ثانیه طول بکشد، ممکن است داور خطا را اعلام کند.
    • در حین سرویس، وقتی شروع به چرخاندن راکت به عقب کردید، مجاز به تأخیر نیستید. به عبارت دیگر، بین چرخش عقب و جلو حرکت شما نباید تاخیر داشته باشد. باید یک حرکت پیوسته و سیال باشد.
     
     
 
 
بخش 2

آموزش سرویس زدن در بدمینتون دوبل

  1. آموزش بدمینتون دوبل
    1
    آموزش سرویس کوتاه و بلند در بدمینتون
    روش های زیادی برای زدن سرویس در بدمینتون وجود دارد ، از سرویس بلند تا سرویس کوتاه. در این قسمت از آموزش بدمینتون دوبل به چند نوع سرویس اصلی می پردازیم.

    آموزش سرویس کوتاه در بدمینتون: سرویس کوتاه علیه بازیکنان اسمش زن زده می شود چون در صورت زدن سرویس بلند حریف می تواند خود را سریع به شاتل رسانده و اسمش اجرا کند.فرستادن توپ با کمترین ارتفاع ممکن به زمین حریف نیاز به سالها تمرین و تجربه دارد.
    آموزش سرویس بدمینتونآموزش سرویس بدمینتون
    آموزش سرویس بدمینتون


     
  2. آموزش بدمینتون دوبل
    2
    برای زدن سرویس کوتاه باید شاتل را از قسمت پرها بگیرید
    جهت اجرای سرویس کوتاه، شاتل را از بدن خود در فاصله ای راحت نگه دارید. بازوی شما باید شل باشد، یعنی قفل یا سفت نباشد. در این مرحله، راکت شما باید به عقب خم شود تا حرکتی برای ضربه زدن به شاتل ایجاد کند، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. پای غالب شما باید برگردد. همچنین نزدیک خط مرکزی بایستید.
     
  3. آموزش بدمینتون دوبل
    3
    بعد از اصابت شاتل با راکت ، بازوی شما باید از بدن شما عبور کند و در نزدیکی شانه مخالف شما در قسمت بعدی ختم شود.
    به یاد داشته باشید که هنگام اجرای سرویس، شاتل را از سمت راست به چپ و یا چپ به راست (مورب)  نشانه بگیرید.
    • برای سرویس های بلند، شاتل باید به سمت خط عقب حرکت کند. این کار حریف شما را وادار می کند تا برای دریافت سرویس به عقب حرکت کند.
 
 
بخش 3

آموزش قرارگیری بازیکنان در زمین

  1. آموزش بدمینتون دوبل
    1
    آموزش ابعاد زمین بدمینتون (کورت=Court)
    به زمین بدمینتون، Court نیز گفته می شود. طول زمین بدمینتون 13.4 متر و عرض آن 6.1 متر است. اگر بدمینتون را بصورت یکنفره (Single) بازی می کنید، دو نوار کناری در طول زمین بدمینتون حذف می شود و زمین باریکتر می شود. 
    چند نکته در مورد نحوه اجرای سرویس در بازی بدمینتون:
    • سرویس در بازی بدمینتون یکنفره (Single) بصورت مورب اجرا می شود و تا انتهای زمین جزو سرویس محسوب می شود. قسمت زیر تور (Short Service) جزو سرویس نیست.
    • سرویس در بازی بدمینتون دونفره (Double) مانند یکنفره بصورت مورب اجرا می شود اما نوار انتهایی زمین (Back Court) جزو سرویس نیست. همچنین قسمت زیر تور (Short Service) جزو سرویس نیست.
    •  در بازی بدمینتون یکنفره (Single)، خط سرویس طولانی تر و باریک تر و در بازی دو نفره (Double) کوتاه تر و پهن تر است.
    • اگر امتیاز بازی زوج است، سرویس را از نیمه سمت راست به نیمه چپ اجرا کنید و اگر امتیاز فرد است، سرویس از نیمه چپ به راست اجرا شود.
    • در بازی بدمینتون، پس از اجرای سرویس، تمام زمین جزء بازی است.
  2. آموزش بدمینتون دوبل
    2
    وارد ترکیب هجومی شوید.
    یک ترکیب هجومی، آرایش ایده آل برای شما و هم تیمی بدمینتون شماست. ترکیب هجومی زمانی است که یک بازیکن در جلوی زمین قرار می گیرد (معمولاً سرویس زننده این موقعیت را به عهده می گیرد)، و یک بازیکن در پشت زمین این حالت زمانی اتفاق می افتد که حریف شاتل را بلندمی کند و شما و یا هم تیمی تان در حالت اسمش قرار میگیرید.
    • setter یا تنظیم کننده، یعنی بازیکن جلو، با مجبور کردن حریف خود به بلند کردن توپ، موقعیت پشت تور را ایمن می کند. آنها همچنین یک دفاع کوتاه یا شوت با ضربه را قطع می کنند.
    • defensive یا بازیکن دفاعی، یعنی بازیکن عقب، معمولاً از پشت زمین اسمش های قدرتمند اجرا می کند.
     
  3. آموزش بدمینتون دوبل
    3
    یک ترکیب دفاعی را در نظر بگیرید.
    آرایش دفاعی زمانی است که هر دو بازیکن در کنار هم قرار می گیرند و طرف های مربوطه خود را می پوشانند.  معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شما یا هم تیمی‌تان یک ضربه بلند را اجرا می کنید. اجرای یک ضربه بلند، حریفان شما را آماده می‌کند تا توپ را بصورت اسمش بازگشت دهد که در این صورت، نصف کردن زمین توسط شما و هم تیمی تان باعث خواهد شد که اسمش حریف را بهتر پاسخ دهید.
     
 
 
بخش 4

استراتژی با هم تیمی خود

  1. آموزش بدمینتون دوبل
    1
    حریف خود را مجبور کنید که در پاسخ ضربه شما، شاتل را بلند کند
    شما می توانید با استفاده از ضربه اسمش، حریف خود را مجبور به انجام یک حرکت بلند کنید. بازیکن عقب، معمولا ضربه اسمش را اجرا می کند.
     
  2. آموزش بدمینتون دوبل
    2
    اگر بازیکن جلو هستید توپ هایی که روی تور بلند می شوند را بکشید.
    بازیکن جلو معمولاً راکتش را بالا میگیرد و کاملا آماده است که اگر توپ چه بصورت نت ناقص و یا حالت درایوی  و ... بسمت زمین خودی آمد آنرا از بالا با یک ضربه ناگهانی به زمین حریف برگرداند و اجازه نمی دهند که شاتل هایی که روی تور بلند شده است از او عبور کند. برای انجام صحیح کشتن روی تور، باید هر چه سریع تر خود را به توپ رسانده و با یک حرکت ناگهانی توپ را بازگردانید.
    •  قبل از رسیدن شاتل مطمئن شوید که راکتتان بالا است تا بتوانید یک حرکت کوتاه انجام دهید. در غیر این صورت، به احتمال زیاد یک تاب بزرگتر از حد لازم ایجاد می کنید و به طور تصادفی به تور برخورد می کنید (به نام خطا) یا شاتل را به توری که در سمت خود قرار دارد ضربه می زنید. قبل از ضربه زدن به شاتل، مطمئن شوید که راکت شما در بالای شاتل قرار دارد و آنرا محکم گرفته اید. سپس شاتل را به سمت پایین بزنید.
     
  3. آموزش بدمینتون دوبل
    3
    برقراری ارتباط در بازی بدمینتون دوبل 
    با هم صحبت کنید نام دوبل به معنای مشارکت است. شما باید یک خط ارتباطی باز با شریک خود داشته باشید. سعی کنید همیشه از محل حضور شریکتان در زمین آگاه باشید. همچنین باید از نگاه کردن به پشت سر خود جلوگیری کنید. ارتباط خوب همچنین از هجوم همزمان هر دوی شما به سمت شاتل جلوگیری می کند.
    • به عنوان مثال، می توانید قبل از شروع یک رالی به شریک خود بگویید که قصد دارید چه کاری انجام دهید. به او بگویید، "هی، من را پوشش بده، فکر می کنم در رالی بعدی می خواهم یک ضربه اسمش اجرا کنم.
    • اگر در انتهای زمین هستید، می توانید به شریک خود بگویید: "من پشت سمت چپ را می پوشانم، سمت راست جلو را شما پوشش بده."